Gdy auto ściąga podczas jazdy

Dlaczego auto ściąga podczas jazdy?

Auto jadące po prostej i równej jezdni powinno utrzymywać stały tor jazdy bez ingerencji ze strony kierowcy. Jednak nie zawsze tak jest. Zatem dlaczego czasami pojazd ściąga podczas jazdy

Ściąganie samochodu zwykle jest oznaką nieprawidłowego funkcjonowania któregoś z układów pojazdu. Przyczyny tego zjawiska są różne. Zdarza się, że niektóre usterki można łatwo usunąć samodzielnie. Za niektórymi kryją się koszty i to niekiedy znaczne. Dlatego też należy jak najszybciej zadbać o prawidłową diagnozę tej nieprawidłowości i usnąć usterkę.

Czy ciśnienie w kołach może być przyczyną ściągania samochodu?

Opony są jedynym z elementów, które mają bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Dlatego też wszelkie nieprawidłowości w ich funkcjonowaniu będą odczuwalne podczas jazdy. Najczęściej problemem jest niewłaściwe ciśnienie. Różnice w ciśnieniu w poszczególnych kołach mogą powodować odchylenia w oporach toczenia, przez co koła nie pracują równomiernie. Sporo za niskie ciśnienie w jednej, dwóch lub trzech oponach jest zazwyczaj widoczne gołym okiem. Mniejsze różnice można z kolei wykryć używając do tego celu ciśnieniomierza. Sprawdzanie i uzupełnianie ciśnienia do wielkości wskazanych przez producenta dość często pozwala uniknąć ściągania auta podczas jazdy.

Czy na prawidłowy tor jazdy ma wpływ geometria kół?

Jeżeli samochód ściąga, przyczyną mogą być nieprawidłowości w geometrii kół, które można wykryć wykonując specjalistyczne pomiary. Niestety, nie we wszystkich samochodach da się wszystko regulować. Bardzo często należy znaleźć przyczynę, która spowodowała zmianę w ustawieniach. Czasami jest to skutek niewłaściwie wykonanej naprawy blacharskiej. Krzywy samochód z nieprawidłowo skorygowanym nadwoziem, prawie zawsze przyczynia się do ściągania pojazdu.

Zmiana ustawienia geometrii koła, to nie tylko efekt rozregulowania czy skutek nieprawidłowej naprawy. Jest to także kwestia odkształcenia elementów zawieszenia takich jak na przykład wahacz czy uszkodzona sprężyna. Warto przypomnieć, że sprężyny zawsze należy wymieniać parami. Jeśli założymy tylko nową jedną sprężynę, to może się okazać, że ta niewymieniona będzie słabsza i wtedy auto zacznie ściągać w drugą stronę.

Czy nieregularny tor jazdy może mieć przyczynę w układzie hamulcowym?

Nie zawsze wystarczy wjechać z nadmierną prędkością w dziurę, by auto zaczęło ściągać. Zablokowany zacisk, zużyte klocki czy szczęki hamulcowe mogą również negatywnie wpływać na kierunek poruszania się pojazdu. W przypadku blokowania hamulca niektórych kół, tarcza takiego koła rozgrzewa się bardziej od pozostałych. Za stan taki odpowiadają zazwyczaj zatarte prowadnice zacisku albo utrata sprężystości pierścienia. Warto wspomnieć, iż poza tym, że usterka ta ma wpływ na prawidłowy tor jazdy, to zbyt długa jazda z blokującym hamulcem może spowodować spalenie okładzin.

Podsumowując można powiedzieć, że problemy z utrzymaniem prawidłowego toru jazdy to dość częsta przypadłość samochodów. Większość usterek powodujących ściąganie pojazdu niewidoczna jest dla kierowcy. Dlatego też często nie obędzie się bez wizyty w specjalistycznym warsztacie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *