Wymiana prowadnic w głowicy

Wymiana prowadnic w głowicy silnika spalinowego

Żeby wymienić zużyte prowadnice w głowicy silnika naszego samochodu wcale nie jest nam potrzebny specjalistyczny zakład mechaniczny. Jeśli potrafimy samodzielnie ocenić czy naszej głowicy jest potrzeba taka wymiana, to myślę, że bez większych problemów będziemy w stanie sami ją przeprowadzić.

Aby samodzielnie dokonać wymiany będziemy potrzebowali kilku narzędzi, warsztat każdego mechanika powinien być w nie wyposażony:

  • młotek
  • specjalnie przygotowany wybijak
  • praska ręczna
  • tulejki dystansowe
  • podkładka
  • ew. 10 cm rurki o średnicy gniazd w których będą wymieniane prowadnice
  • rozwiertaki do otworów 3-5 setek większe od średnicy zaworów

Młotek wiadomo do czego będzie nam służył, na jego temat nic więcej nie będę pisał 🙂 Ważne aby przygotowany przez nasz wybijak nie był większej średnicy niż wybijana prowadnica, inaczej uszkodzimy otwór w którym jest ona osadzona a to może skutkować tym, że po wymianie, między nową prowadnicą a korpusem głowicy będziemy mieli przedmuchy podczas pracy silnika.

Wybijaj prowadnice od strony gniazd zaworowych

Więc do roboty bierzemy młotek wybijak i wybijamy wszystkie zużyte prowadnice. Najlepiej robić to od strony gniazd zaworowych gdyż ich średnica jest tam większa, a co za tym idzie większe prawdopodobieństwo, że wyjdzie nam ona w całości, nie krusząc się, jest duże. Wybijanie od strony uszczelniaczy jest ryzykowne gdyż ze względu na słabość materiału (prowadnice w miejscu pod uszczelniacz są bardzo podtoczone) mogło by być problemem, ponieważ uszkodzona płaszczyzna mogłaby skaleczyć powierzchnię otworu w którym prowadnice są osadzone.

Po wybiciu należy:

  • oczyścić wybitą prowadnicę
  • zmierzyć średnicę prowadnicy
  • dobrać nową prowadnicę 0,03-0,04 mm. większą

Mając przygotowane nowe prowadnice, w pierwszej kolejności nabijamy je lekko (w celu naprowadzenia) młotkiem we właściwych otworach w głowicy. Jeżeli gniazda są pod kątem do płaszczyzny wykorzystujemy wcześniej przygotowane w tym celu rurki jeśli nie to nie ma problemu. Następnie ustawiamy głowicę pod praską, a na prowadnicę którą będziemy wciskać zakładamy wcześniej przygotowaną tulejkę dystansową do prowadnicy wkładamy popychacz z podkładką na końcu i wpychamy prowadnicę do końca, aż popychacz zabezpieczony podkładką oprze się na tulejce. Czynność tą powtarzamy tyle razy ile prowadnic potrzebujemy wymienić.

Po zakończonej wymianie rozwiercamy prowadnicę robiąc 0,03 mm. luzu dla zaworu wlotowego oraz 0,05 mm. Dla zaworu wylotowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *