Audyt SEO to szereg zaleceń i uwag mających wspomóc całość działań optymalizacyjnych dla zwiększenia popularności w najbardziej znanych wyszukiwarkach. Dzięki audytowi zwiększamy widoczność marki i pozyskujemy zwiększony ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Z kolei, za reklamy w wyszukiwarkach Google Ads musimy już zapłacić, w oparciu o model za klikanie. Największą zaletą audytu SEO jest diagnoza wszelkich błędów, a także nakreślenie ryzyka, jakie trzeba brać pod uwagę, gdy będziemy optymalizowali stronę internetową oraz później promowali ją w wynikach wyszukiwarek. Im bardziej rozbudowany i szczegółowy audyt SEO – tym lepsze wyniki można osiągnąć podczas pozycjonowania w Google.
Audyt SEO i jego najważniejsze elementy
- Indeksy oraz współpraca z googlebotem, kontrola czytelności strony przy pracy robotów Google,
- tytuły wraz z meta danymi,
- struktura serwisu wraz z nawigacją,
- konstrukcja adresów URL i zachowanie ich parametrów technicznych,
- teksty ze słowami kluczowymi,
- szybkość wczytywania się strony oraz jej wydajność,
- sprawna infrastruktura serwerowa w kontekście bezpiecznego przekierowywania,
- elementy User Experience – zwiększające jakość pozyskanego ruchu, a także jego zachowanie,
- profile z linkami prowadzącymi do strony,
- analiza zagrożenia kopiowania treści ze strony,
- analiza poprawności kodów,
- historia ruchu i widoczności,
- kluczowe czynniki wzrostu, dzięki czemu łatwiej opracowuje się też przyszłe strategie SEO,
- analiza działań konkurencyjnych.
Przystępujemy do audytu SEO
Aby przeprowadzić audyt SEO musimy posiadać konto Google Search Console. Podpina się je za darmo. Dzięki niemu widzimy, jak zindeksowana została nasza strona i jakie problemy przez to się pojawiają. Audyt SEO ma za zadanie nie tylko generowanie raportów, ale analizę oraz interpretowanie dużych zbiorów danych dotyczących ilości i jakości technicznych, mających wpływ na pozycjonowanie strony www.
Raporty z audytu SEO
Następstwem wykonanego audytu jest dokument w postaci PDF, zawierający także załączniki w postaci linków i różnych zbiorów danych. W treści zawiera się szczegółowe wskazówki na temat optymalizacji, a także rady dla dalszego pozycjonowania strony internetowej. Rozpatruje się liczne czynniki, które mogą wpłynąć na dalszy rozwój strony. Analizuje się problem zarówno w krótkiej, jak i długiej perspektywie. Wszystko to prowadzi do procesu optymalizacji, kierowanej przez grupę podwykonawczą, którą tworzą programiści, copywriterzy oraz marketerzy.
Dalsze prace rozwojowe w tym kierunku nie są zaliczane do elementów audytowych. Audyt SEO funkcjonuje zawsze jako produkt oddzielny. Dopiero po jego przygotowaniu i odczytaniu klient może zdecydować, czy dalsze zabiegi chce wykonywać u tego samego specjalisty czy zleci je komu innemu. Niewątpliwie audyty wycenia się bardzo indywidualnie. Ich cena w dużym stopniu zależy od wielkości serwisu oraz zakresu analiz, jakie muszą zostać przeprowadzone. Prace przy tworzeniu audytu muszą mieć ekonomiczne uzasadnienie, ponieważ nie zawsze niezbędny jest kompleks czynności, by przeanalizować dogłębnie działanie danej strony internetowej.